Kos 2012.

In bewerking!

7 oktober 2012
Rond half tien brengen we de bench en het eten van Joep naar Jaq en Liesbeth, waar hij 12 dagen gaat logeren.
Omdat de schoondochter van Jaq en Liesbeth jarig is op deze dag brengen we Joep voor vandaag naar Yvanka en Ruud.
Aansluitend rijden we richting Schiphol, waar Corendon vertrekt richting Kos.
We hebben een parkeerplaats gereserveerd bij Corendon, dat levert gelijk een probleem op omdat we geen voucher hebben, Corendon is dat vergeten te sturen.
Na wat belwerk is het toch geregeld en kunnen we met het busje naar Schiphol.
We droppen de bagage en eten nog wat op schiphol, niet doen, duur en smakeloos!
De vlucht gaat prima en als om zeven uur Griekse tijd de landing wordt ingezet is Kos al in het duister gehuld.
Wachten op de koffers en die van Jeanette is natuurlijk één van de laatste die van de band komt en daarna direct op naar het autoverhuurbedrijf.
Er staat een wat bejaarde Hyundai Getz op ons te wachten en na de bagage drop rijden we naar Kefalos, in het donker.
het is even zoeken naar Kefalos Bay Residence, en over een beroerd stukje oprit, komen we er, het is een mooi appartement en we gaan even eten in Kamari.
Aangeraden door onze gastheer Kostas is Sirtaki, maar die is dicht en we belanden bij Harrie"s, niet doen, deels verkoolde octopus.
Wel zijdelings zicht op zee en het jacht, de Eclipse, van Abramowich, eigenaar van de voetbalclub Chelsea.
Daarna lekker slapen in Kefalos Bay Residence.

8 oktober 2012.
Na het ontwaken zien we pas hoe mooi we zitten, fraai uitzicht op zee, schitterende accommodatie en 2 fantastische gastheren, Kostas en Lionel.
We wandelen naar Kefalos, boven op de berg om voor ontbijt inkopen te doen.
Na een cappu op het terras terug om, nu is het brunchen geworden.
Even lekker zwemmen met een fraai uitzicht en dan naar het leuke haventje Kamari, de haven van Kefalos voor een ijskoffie op een tarrasje, heerlijk in de zon.
We gaan even borrelen, op uitnodiging, bij Costas en Lionel en krijgen uitgebreide informatie over wat en hoe op Kos, o.a. waar je het best kunt gaan eten.
Na de borrel halen we bij het aanbevolen adresje, twee bejaarden Grieken in een heel klein tavernetje de Pita giros en Pita souvlaki om op ons eigen terras te eten.
De avond hier is heerlijk zwoel, de ouzo koud met ijs en de sterrenhemel overweldigend!

9 oktober 2012.
Bij het ontbijt ontvouwt zich het plan om naar Kosstad te gaan, in combinatie met het Asklepios.
We rijden aan en gaan eerst naar het Asklepios, één van de eerste sanatorium in de oudheid, een wonderbaarlijke plek, met uitzicht op Azie.
Daar de gebouwen op een helling liggen, werd het Asklepieion in meerdere terrassen aangelegd en deze met imposante, marmeren vrijstaande trappen met elkaar verbonden.
Het laagste terras is omringd door zuilenhallen en komt uit ongeveer de 1e eeuw na Christus.
Kamers, waar waarschijnlijk de patiënten verbleven tijdens hun behandeling, sluiten de zuilenhallen.
Op dit terras zijn ook twee ondergrondse kamers aangetroffen.
Men denkt dat deze kamers alleen in gebruik waren voor mensen met geslachtsziektes en Lepra. Dit gebouw dateert uit ongeveer de 4e eeuw voor Christus.
Behalve medicinale baden zijn hier ook meerdere tempels van de Ionische orde te vinden.
Op het bovenste terras, de derde, bevond zich een grote marmeren tempel.
Deze was een exacte kopie van die in Epidauros.
In de Byzantijnse tijd diende deze tempel als christelijke kerk. Vanaf het bovenste terras leidde een trap verder naar een heilig dennenbomenwoud.
Men dacht in die tijd dat alle levende vrouwen daar onsterfelijk werden.
Het is opgezet door Hippocrates, die op Kos geboren is.
In de Westerse wereld was hij een van de eersten die op basis van lichamelijke symptomen een diagnose kon stellen en daarbij een bepaalde therapie voorschreef.
Hij haalde dus de geneeskunde in de Westerse wereld uit de taboesfeer van tovenarij en godsdienst.
Hippocrates had een praktijk en een artsenschool op zijn geboorte-eiland Kos, waar hij zijn leerlingen een hoge beroepsmoraal bijbracht.
Hij ontwierp een plechtige artseneed waar hij zijn pupillen aan verplichtte en die heden ten dage ook in Nederland door artsen bij hun afstuderen wordt afgelegd. Op de weg naar Kosstad komen we door Platani,van oudsher Turkse invloed en we eten daar bij Serif, doen!! en als je je wensen kenbaar maakt, krijg je iets moois geserveerd.
Jeanette heeft een groente schotel en ik een kebabschotel, we delen beide.
Dan naar Kos stad, een aanrader wat ons betreft, mooie oude stad met leuke straatjes en winkeltjes.
We zitten even onder de plataan van Hyppokrates op het centrale plei bij de moskee.
Na Kosstad gaan we gratis wellness doen in Therma, een warm zwavelbad in zee, leuke aanrader.
Op de terugweg kopen we wat Griekse salades, brood en fruit.
Lekker eten op ons eigen terras.

10 oktober 2012.
Na een verlaat ontbijt rijden we richting Kefalos voor picknick spullen en een cappuccino.
Met brood, sardines en vruchtensap gaan we richting het zuiden en beklimmen mount Zini.
De Zini berg ligt niet ver van Kefalos, in de oudheid lag hier Astypalea, de vroegere hoofdstad van Kos.
In Astypalea is 460 jaar v. Chr. de beroemd geworden Hippocrates geboren.
We parkeren bij een obelisk, die ter ere is van een industrieel, die daar een mijn is begonnen.
Water mee en op naar boven, over niet het allerbeste pad, waar een mooi uitzicht wordt aangeboden op de baai van Kefalos
Boven komen we uit bij een telecommunicatiemast en 100 meter daarachter is een kapelletje en dat is maar goed ook want het is beginnen te onweren.
Het is weer eens een nieuwe ervaring om een half uur voor de regen te schuilen in het kapelletje.
Nadat het gestopt is met regenen lopen we nog even door naar de losplaats van de mijn, van hier uit is het uitzicht het mooist.
Terug gekomen bij de auto even de picknick bij de obelisk.
Dan weer op pad, nu naar de grot Aspri Petra, een belangrijke grot.
We klauteren omhoog via een soort geitenpad en komen dan uit bij de grot.
Tussen 3 en 17 juni 1922 heeft Alesandro Della Sefa, directeur van de Italiaanse Archeologische School in Athene, samen met Doro Levi de grot van Aspri Petra uitgegraven in berg Zini bij Kefalos.
Aspri Petra is één van de meest belangrijke vondsten uit de prehistorie.
De grot is chronologisch te plaatsen tussen het vroeg Neolitisch tijdperk en de vroege Bronstijd (3000 vC).
Menselijke fossielen, Neolitische potscherven en andere voorwerpen zijn gevonden.
Het was tevens een religieuze plaats.
Er zijn vondsten gedaan niet alleen uit het prehistorisch tijdperk, maar ook uit latere tijden – tot aan het Romeinse tijdperk.
Verondersteld wordt dat dit één van de oudste monumenten van het eiland is.
Afgaand op de aarden potten die in de grot zijn gevonden, is de aanbidding van Goden lang doorgegaan.
Hiervan is natuurlijk niets meer te zien voor ons, maar de grot kan wel tot de verbeelding spreken als je er in bent.
Terug naar de auto en naar ons logeer paradijsje, nog even zwemmen en dan lekker eten bij Kambos, Kleftyko en stifado.
Nog een afzakkertje, ouzootje op ons terras en dan snurken.

11 oktober 2012.
Na het onbijt wat luieren, het is uiteindelijk vakantie.
Tegen 12 uur kuieren we naar beneden, naar Kamari.
Op een mooi terras, met uitzicht op de baai, drinken we cappu en cappu freddo.
We lopen daarna even naar de haven om bij het vissen te kijken.
Het bootje van Abramovich komt even proviand inslaan, hetgeen gebracht wordt op het havenhoofd.
Eten doen we bij Maria, kip en kipsouvlaki.
Nog even luieren aan het zwembad.
Aan het einde van de dag rijden we naar Zia een bergdorp dat het alleenrecht heeft verworven op de mooiste zonsondergang.
Onderweg worden we verrasty door twee reëen die pal voor ons oversteken, uniek voor dit eiland.
Dat is te merken, tegen half zeven loopt het dorp vol met zonsondergang toeristen, wij ook natuurlijk.
Het valt een beetje tegen omdat er iets te veel nevel is aan de horizon en de zon dus als het ware wegduikt.
Zia is een overlopen commercieel dorp, waar de ecotourist gek van wordt.
Onder het genot van een biertje zien we de zon rood kleuren van schaamte en wegduiken in de nevelen van de griekse zee.
Terug naar ons eigen terras voor een hapje en een drankje.

12 oktober 2012.
We huren een Quad bij Manolis, in Kamari, en koersen naar het noorden van Kos.
Richting Antmachia, waar het, van oorsprong militaire vliegveld is.
later verteld Costas dat geheel Kos onder militair gezag staat.
Vandaar gaan we naar Mastichari, een klein vissersdorpje op ca. 28 km ten zuidwesten van Kos stad, waar we cappu drinken, met uitzicht op de haven en even rond neuzen.
Dan via Marmari, een kleine badplaats, met heel veel resorts naar Tingaki.
In Tingaki lunchen we tussen de pijnbomen aan de rand van het strand.,br> We bezoeken aansluitend het Alykes zoutmeer met zijn Witte Nijlreigers en zwarte reigers, verder zien we er heel veel meeuwen.
De zoutpan is al vele jaren niet meer in gebruik.
Het is nu een natuurgebied, want door de vermenging van zout- en zoet water groeien hier bijzondere planten.
Aliki is ook een rustplaats voor veel watervogels. I
n de wintermaanden overwinteren hier grote groepen flamingo's.
Leuk ding zo'n quad om mee rond te touren als het mooi weer is!.
In Tigaki boekt Jeanette een massage bij de Hamam voor zaterdag en we ronken weer terug naar Kefalos.
Terug bij ons appartement komt Costas wat perliet, vulkanisch glas, brengen dat hadden we gemist toen we naar Zini gingen.

Eten doen we bij Syrtaki, we hebben wel eens beter gegeten en besluiten dat dit eenmalig is.
Op het terras voor ons appartement nog een glaasje wijn (laat je niet wijsmaken dat het hier wel meevalt met de muggen) en het is weer bedtijd.

13 oktober 2012
Na het ontbijt naar Kosstad, we hebben alles nog niet gezien.
We parkeren ergens anders dan de eerste keer en daardoor worden we bij het binnen wandelen van de stad ook op een andere manier verwelkomd.
Bij een Italiaan drinken we cappu en we verrtassen de middenstand door verschillende aankopen, dat zal ze uit de crisis helpen!
Dan gaan we naar het Kasteel Neratzia, een imposant bouwwerk, waarvan de binnenste burcht door de Johannieters is gebouwd, met ontvreemde bouwmaterialen van historische objecten.
Na het mislukte Beleg van Rhodos in 1480 en een in 1493 volgende aardbeving gaf groodmeester Pierre d'Aubusson de opdracht tot de bouw van het buitenfort.
Ook door de komst van het buskruit in het oorlogvoeren werden er ook nog andere punten van het fort verbeterd.
Door de uitstekende ligging in de Golf van Gokova dient het kasteel als verdediging van de haven van de stad.
Gezamenlijk met de Petrusburcht in Bodrum beheersen de kastelen de zeestraat tussen Constantinopel en Alexandrië.
Na de vesting lunchen we bij een taverne bij de Agora, een mooi overdekt terras, waar we een Griekse salade en een Giros delen, vandaag met een biertje want het is 27 gr.
Aansluitend wandelen we door de stad en komen uit op de Westelijke opgraving, een groot opgravingsterrein met veel interresante ruïnes.
als we de weg oversteken komen we bij het Odeon, het authentieke Romeinse theater uit de tweede eeuw is te bereiken via een mooie lange weg, het werd gebruikt als senaat en muziektheater.
Hierna rijden we langs de kust naar Tingaki, waar we eerst een biertje drinken.
Daarna wordt Jeanette gewassen, verwarmd, geschuurd, gekneed en geolied in de Hamam.
Ik laat me lekker verwennen in een voeten spa, waar kleine visjes alle dode cellen van mijn voeten slurpen, beslist doen als je op Kos bent.
Op de terugweg kopen we een verschrikkelijk slechte Pizza bij Carrefour en we eten en drinken wat op ons fraaie terras.

14 oktober 2012.
We gaan terug naar Mount Zini, om perliet te zoeken, Costas heft ons laten zien wat het is.
Na enig speurwerk weten wij het ook te vinden en sprokkelen een mooie hoeveelheid bij elkaar.
Via het, in traditionele architectuur gebouwde klooster Agios Ioannes.
De kleuren wit en blauw overheersen, zowel de kerk als de bijgebouwen zijn hiermee geschilderd.
De kerk is niet zo groot, maar heeft mooie fresco's en ikonen binnenin.
Dan gaan we door, over een macadamweg, naar het einde van Kos en parkeren bij een geitendrinkplaats, dan wandelen we naar Agios Mammas, een klein kapelletje.
Het weer is prachtig en na het bezoek aan Mammas gaan we terug en eten bij het visrestaurant bij Limionas, verse vis dagvangst.
Geweldig uitzicht en een mooie plek.
Terug naar ons paradijsje, lekker zwemmen en lezen.

15 oktober 2012.
Costas heeft voor ons een overtocht geregeld naar Nisyros, met kapitein Anthonisch, vertrek uit Kardamena, de auto kan mee!
We zijn op tijd en de auto kan mee op de toeristenboot, die om 9:30 vertrekt.
Om 10:30 leggen we aan in de haven van Mandraki en snel daarna zijn we op weg naar de Valley of the Vulcanoes.
Na 14 km komen we bij de vulkaan, een facinerende ervaring om in een levende vulkaan te lopen, zwavel dampen vullen adembenemend de lucht.
Op sommige plaatsen zien we vulkaanmodder bubbelen en de hitte straalt er vanaf.
Jeanette gaat even wat zwavel opsnuiven.
We gaan nog even naar de 4 kleine vulkanen, zo'n 15 minuten klimwerk, verder doen maar weinig mensen dit.
Het resutaat is desolate kleurigheid en wederom zwavelgeuren.
Als we terug zijn bij de kiosk, drinken we met uitzicht op de vulkaan, Soumada gemaakt van amandelen een verrassende melkachtige drank, best lekker.
Hierna toeren we over het eiland, Nikia een fraai tegen de bergen gekwakt plaatsje, Emperios een achterhaald grotendeels verlaten bergdorp.
Lunchen doen we in Nikia, een mooi bergdorpje met 70 inwoners.
Het restaurant ligt gelijk aan het einde van de autoweg, met uitzicht op Avlaki, we eten een salade van het huis met kikkerwerwtenkroketjes Avlaki een rit tusen de koeien door naar een verlaten dorp, zogezegd met warmwaterbronnen, wij konden ze niet vinden!
Op Nisyros zijn kloostertjes en kerkjes, maar niet echt boeiend.
We eindigen in Mandraki, op deze dag een weinig inspirerend dorp, met een door de EU gefinancieerde gerestaureerde vesting, die uitgestorven is.
Terug naar Kardamena met de kaptein, direct door naar Kefalos, waar we eten bij Argo, prijzig maar goede kwaliteit.
Zoals elke avond eindigen we in ons appartement bij Kefalos Bay Residenc.

16 oktober 2012.
vandaag doen we rustig, lekker ontbijt op ons eigen terras, de temperatuur is goed 28gr.
Dan naar Kamari, voor een koffie op het terras bij het Grand Café, hier hebben ze echt de beste ijscappucino van Kos.
Aansluitend rijden we naar Paradice, ofwel Bubble Beach.
We huren twee bedjes en een parasol, het water is heerlijk en we lezen en dutten een beetje.
Om een uur of vijf rijden we terug naar ons appartement en duiken daar nog even het zwembad in.
Het idee is om te gaan eten bij het visrestaurant in Limionas, als we daar aankomen blijkt het te zijn gesloten, einde seizoen!
Op de weg terug belanden we in Kefalos, bij restaurant Castelli, heel leuk, een beetje rommelig maar dat is dan echt Grieks net als het eten.

17 oktober 2012.
We gaan weer richting Zia, maar doen dat via Palio Pyli dat we eerst bezoeken.
Palio Pyli is een ruine dorp, vanwege een choleraepidemie werd het dorp rond 1830 verlaten en hebben de bewoners een paar kilometer verderop een nieuw Pyli gebouwd.
Het ruine dorp ligt schilderachtig mooi, met een kasteel en 3 kerken, waarvan de Ypapantiskerk, met 14e eeuwse fresco's, nog overeind staat en zelfs is gerestaureerd.
Op 2 februari is het feest van Ypapantis, ons is verteld dat er dan een huilende madonna in de kerk te zien is, die doofheid geneest, maar ja dit werd door een Griek verteld!.
De kerk is gesloten vanwege de vele diefstallen van kleine kerkelijke attributen, jammer voor ons!
In het dorp is een ruine gerestaureerd, particulier initiatief en daar is een klein koffiehuis, voorzien van een aangenaam terras en met een schitterend uitzicht op Tigaki, Marmari en de eilanden Pserimos en Kalymnos.
Het kasteel laten we voor wat het is, we hebben even genoeg geklommen en het is warm, 30gr.
Terug naar beneden, ontmoeten we een oude Griek, in traditionele kleding voor deze streek, we buurten wat met hem en gaan met hem op de foto.
Via de oude weg rijden we naar Zia, het dorp met verhoudingsgewijs de meeste souvenirwinkeltjes.
Na wat te hebben gewinkeld, eten we op een schitterend dakterras een salade en zucinibals.
Hierna zakken we af naar Tigaki, waar ze een naturisten strand hebben en laten even alle lichaamsdelen door de zon srelen.
Terug in Kefalos eten we bij Kampos restaurant, waar ze de beste stoofschotels hebben van Griekenland, nou ja in elk geval van kefalos.

18 oktober 2012. (30gr)
Alweer de laatste dag op Kos.
Een stukje Kos hebben we nog niet gezien, dus dat gaan we vandaag doen.
We gaan richting Agios Theologos Beach.
Op de route komen we vele kapelletjes tegen, die allemaal het bezoeken waard zijn.
De eerste is Agios Theologos kapel, waar Jeanette een kaarsje opsteekt voor haar overleden oom Joep, waar op dit tijdstip een dienst voor bezig is in Nederland.
Er volgen nog zeker drie kapelletjes, bij allemaal gaan we even binnen en ome Joep krijgt er nog 3 kaarsjes bij.
Dan komen we uit bij Theologos Beach, een prachtige woeste schoonheid ontvouwd zich voor onze ogen.
Niet echt een mooi glad zandstrand, maar stukken kiezel, zand rots en duinpartijen.
We wandelen langs het strand en de kust tot we niet verder kunnen, elke meter is genieten.
Als we een helling afdalen, komen we oog in oog te staan met natural arch, een door de zee uitgeholde rotspartij, waardoor een natuurlijke boog is ontstaan.
We kunnen hier niet verder, dus gaan terug en komen uit bij restaurant Agios Thelogos, waar we heerlijk lunchen.
Komend weekend sluiten ze, maar de lamschops zijn uitstekend.
Na het eten rustig terug naar Kefalos Bay Residence om de koffers te pakken.
We hoeven ons niet te haasten van vanwege de staking vertrekt ons vliegtuig 3 uur later, vijf voor twaalf.
Opweg naar het vliegveld nog even de auto inleveren en dan maar wachten.
We vertrekken uiteindelijk vijf voor één, dit houdt in dat we rond drie uur snachts landen op schiphol.
Ons bed zien we pas om kwart over zes vrijdagmorgen.